Slide 1

Regres nemen als werkgever in het geval van loonschade

Helaas gebeurt het soms dat een werknemer van u betrokken raakt bij een ongeval. In dat geval heeft u als werkgever ook rechten ─ regresrecht bij loonschade. U kunt direct aanspraak maken op dekking van een aantal kosten. Hoe dit in zijn werk gaat, vertellen wij u in dit artikel. U leest hier meer over:

  1. de definitie van regres en wat dit voor u betekent als werkgever;
  2. hoe u regres kunt verhalen;
  3. waar u wel en geen recht op hebt;
  4. wat de tegenpartij als verweer kan voeren;
  5. wat de verjaringstermijn is voor het nemen van regres.

Heeft u naast deze onderwerpen nog vragen over het nemen van regres voor u als werkgever? In dat geval kunt u contact opnemen met AK Loonschade

Ak loonscahde regresrecht
Slide 1

Wat is regres

Regresrecht is verhaalsrecht. Volgens 6:107a van het Burgerlijk Wetboek mag u als werkgever de schade direct verhalen op de aansprakelijke derde. Is uw werknemer letsel toegedaan door iemand van buiten uw organisatie? Dan kunt u rechtstreeks schakelen met de veroorzaker zonder uw personeel daarin te betrekken. Dit geldt voor bijvoorbeeld verkeersongevallen. Uw medewerker kunt u ook kosteloze rechtsbijstand aanbieden, bekijk -link-

Wat betekent het regres voor u als werkgever?

Uitval van een werknemer heeft voor u als werkgever ook verplichtingen. U bent namelijk twee jaar lang verplicht om het loon van de werknemer door te betalen, ook als hij geen werk voor u verricht. Dit is niet uw schuld noch die van uw werknemer. Ondanks dat u indirect schade lijdt, kunt u zich wel direct richten tot degene die u in deze positie bracht.

U kunt dan minimaal het nettoloon terugeisen bij de aansprakelijke derde, maar vaak houdt het daar niet bij op. Als de werknemer weer terugkomt, maakt u kosten voor de aanpassing van de werkplek. Kortom, aan het ongeval van de medewerker zitten voor u ook heel veel gevolgen vast.

Slide 1

Het verweer van de tegenpartij

De aansprakelijke derde krijgt meestal bijval van een jurist van zijn verzekeringsmaatschappij. Om het geëiste bedrag te verlagen, doet de verzekeraar er alles aan om de verminderde schuld van hun cliënt te bewijzen. Dat kan op basis van 3 gronden, namelijk:

  1. verweer op het gebied van aansprakelijkheid;
  2. het collega-verweer;
  3. verweren op het gebied van medische en juridische causaliteit

Met het eerste verweer wil de tegenpartij bewijzen dat de aansprakelijkheid niet volledig bij zijn kant ligt. Dus ook uw werknemer zou gedeeltelijk schuld hebben. Het collega-verweer zet de verzekeraar in als het ongeval plaatsvond door uw toedoen. Dan heeft u nergens recht op. Met het derde verweer kijkt de verzekeraar naar het toedoen van het letsel. Is er daadwerkelijk een causaal verband of komt het letsel voort uit een eerdere situatie?

Zoals u leest is het zeker handig om een specialist op het gebied van loonschade in de arm te nemen. Daarvoor bent u bij AK Loonschade aan het juiste adres. Neem contact op via onze site of mail naar info@akloonschade.nl.