Slide 1

Loonschade verhalen

Als uw werknemer letsel opliep ten gevolge van een ongeluk, kunt u als werkgever loonschade verhalen. Wij vertellen u meer over:

  1. wat loonschade is;
  2. wat wel en niet onder de noemer van loonschade valt;
  3. hoe u loonschade berekent;
  4. tot wanneer u loonschade kunt verhalen;
  5. waarom loonschade het beste gaat met behulp van een specialist.
AL Loonscahde
Slide 1

Wat is loonschade?

Als een medewerker door de schuld van een ander letsel oploopt en daardoor niet kan werken, heeft u als werkgever loonschade. Uw werknemer is niet in staat om werk te verrichten. Echter moet u wel het loon doorbetalen tot een maximale termijn van 2 jaar. En wat denkt u van alle reïntegratiekosten?

Als werkgever heeft u direct het recht om de gederfde kosten op de aansprakelijke derde te verhalen. In de juridische praktijk heet dit loonregres. Hierbij is het wel belangrijk om te vermelden dat u het nettoloon en de reintegratiekosten ten behoeve van de werknemer kunt verhalen. Waar u verder wel of geen recht op heeft, vertellen wij u in de volgende alinea’s.

Wat kunt u wel en niet verhalen onder de noemer van loonschade?

Als uw werknemer ineens onverwachts thuis zit en u maakt onverwachte kosten, is het begrijpelijk dat hier veel emoties bij komen kijken. Het liefst verhaalt u alle schade bij de veroorzaker.

Echter er zijn grenzen aan het wetsartikel dat over loonregres gaat. Waar u recht op heeft, staat hieronder voor u op een rijtje.

Loonschade verhalen: wat kunt u niet claimen?

U kunt enkel de kosten verhalen die direct voortvloeien uit de gevolgen van het ongeval. Wat valt er niet onder?

  1. De kosten die u maakt voor een vervanger van de afwezige medewerker.
  2. Afname van de winst, omdat u niet de volledige bezetting heeft van personeel.
  3. Compensatie van de klanten die u bent verloren.
  4. Werkgeverskosten van het loon.

Loonschade verhalen: wat kunt u wel claimen?

Naast het nettoloon zijn er nog een aantal andere zaken die u kunt claimen. Dit zijn:

  1. de kosten die u maakt voor het inschakelen van een arbodienst;
  2. kosten om de werknemer te laten re-integreren;
  3. de wettelijke rente;
  4. kosten voor de aanpassing van de werkplek, als de medewerker door het ongeval bepaalde beperkingen heeft;
  5. kosten om de werknemer om te scholen;
  6. kosten van de specialist om de schade aannemelijk te maken.

Als u de claim neerlegt bij de aansprakelijke partij, heet dit regres nemen. Dit gaat dan buiten uw werknemer om. De werknemer zelf kunt u ook kosteloze rechtsbijstand aanbieden
Zo wordt u beiden ontzorgd waarbij de focus ligt op herstel en reintegratie.

Slide 1

Juridische hulp voor het claimen van loonschade

De aansprakelijke partij krijgt vrijwel altijd bijstand van zijn verzekeraar. Die doet er alles aan om het verhalen van loonschade voor u te beperken. Verzekeraars claimen bijvoorbeeld dat uw werknemer ook gedeeltelijk schuldig is, vanwege opzet of roekeloosheid. Of dat de geleden medische schade niet 100 procent aan het ongeval te wijten is, maar ook nog een andere oorzaak heeft.

Als de verzekeraar dit beweert, raden wij u sowieso aan om juridische hulp in te schakelen. De juristen van een verzekeringsmaatschappij, weten precies hoe zij de schade voor hun cliënten moeten beperken.

Bevindt u zich in zo’n situatie en wilt u advies of bijstand? Neem dan contact op met AK Loonschade.